Chemické okienko

Zloženie – ako sa v ňom orientovať? (časť 1.)

Ahojte! Tento článok som sa rozhodla spísať, pretože ma až príliš často oň žiadate. 😉 Neexistuje 100% návod, ako si presne vyložiť zloženie každého jedného kozmetického výrobku. Viem, že by to bolo pre Vás ideálne. Avšak sú nejaké pomôcky pre ľahšiu orientáciu v zložení kozmetických výrobkov a teraz sa spolu na ne mrkneme. Článok rozdeľujem na 2 časti, aby to pre Vás nebolo príliš veľa informácii naraz a tiež aby to bolo prehľadnejšie. V dnešnej časti sa spoločne pozrieme na:

  • základy zloženia
  • farbivá
  • alergény (vonné látky)
  • rastlinné ingrediencie
  • zavádzajúce praktiky výrobcov

Základy zloženia

Každý jeden kozmetický produkt musí obsahovať zloženie, či už na krabičke výrobku alebo priamo na výrobku. Z tohto dôvodu Vám dám hneď prvú radu – ak produkt obsahuje krabičku, nevyhadzujte ju. S najväčšou pravdepodobnosťou obsahuje aj zloženie produktu, ktoré ešte môžete potrebovať (napríklad, aby Ste mi ho na insta poslali na zhodnotenie 😛 ). Medzinárodné označenie pre zloženie je INCI – International Nomenclature of Cosmetic Ingredients. Vo veľkej časti svetových krajín je zákonná povinnosť uvádzať zloženie kozmetických produktov formou INCI. Takže je jedno, kde sa práve nachádzate a kde kupujete kozmetiku – zloženie bude vyzerať stále rovnako.

Názvy vychádzajú buď z latinčiny alebo z agličtiny, častokrát sa stretneme aj s mixom oboch názvov (napríklad pri rastlinných zložkách, ale k tomu sa ešte dostanem). Tým, že sú názvy jednotné, ak máte svoje obľúbené látky alebo látky, na ktoré máte alergiu, stačí si zapamätať názov. Potom ho ľahko nájdete v akejkoľvek krajine na kozmetických produktoch (a je jedno, akým jazykom sa v danej krajine hovorí).

Usporiadanie zložiek v INCI je dané: na najvyššom mieste je uvedená zložka, ktorej je tam najviac (má vo výrobku najvyššie množstvo) a pokračujú látky zoradené podľa množstva vo výrobku. Na konci zloženia sa nachádzajú zložky, ktorých množstvo je pod 1%. Zložky s množstvom pod 1%, už môžu byť usporiadané ľubovoľne.

Farbivá

Farbivá vo výrobku majú svoje špeciálne označenie. Ak je výrobok neprirodzene modrý, ružový alebo zelený, výrobok obsahuje farbivá. Tie sa označujú písmenami CI (colour index) a číslom. Nájdeme ich vždy na konci zloženia. Napríklad CI 42090 je brilatná modrá, ktorá sa často pridáva nielen do potravín (vysoko škodlivé Ečko) ale aj do kozmetiky. Farbivám budem venovať samostatný článok, vo všeobecnosti sú však v kozmetike nežiadúce.

Alergény (vonné látky)

Nebudem tu rozoberať parfumáciu či už prírodnú alebo syntetickú v kozmetických výrobkoch a najmä v skincare. To si nechám niekedy nabudúce. Avšak, pár základov k tomu. Pod parfumom môžeme nájsť až 200 látok, ktoré výrobca nie je povinný uvádzať, lebo je to považované za obchodné tajomstvo. No neplatí to tak vždy. Európska únia deklaruje 26 potenciálnych alergénov (vonných látok), ktoré MUSIA byť v zložení uvedené samostatne ich vlastným názvom a nesmú sa skrývať pod jednoslovným označením “parfum/fragrance”. Tieto látky sa nachádzajú skoro na konci zloženia a niekedy nám výrobcovia pomôžu zmenou písma na takéto písmo (font Italic).

Vonné prísady/oleje/látky: alpha-isomethyl ionone, amyl cinnamal, amyl cinnamyl alcohol, anise alcohol, benzyl alcohol, benzyl benzoate, benzyl cinnamate, benzyl salicylate, butylphenyl methylpropional, cinnamal, cinnamyl alcohol, citral, citronellol, coumarin, eugenol, evernia furfuracea extract, evernia prunastri extract., farnesol, geraniol, hexyl cinnamal, hydroxycitronellal, hydroxyisohexyl-3-cyclohexene-carboxaldehyde, isoeugenol, limonene, linalool a methyl 2-octynoate

Rastlinné ingrediencie

Rastlinné ingrediencie (oleje, maslá, extrakty a tak podobne) spoznáte v zložení asi najľahšie zo všetkých. Okrem toho, že musia obsahovať latinský názov rastliny + špecifikáciu, či ide o olej, maslo, extrakt atď., výrobcovia do zátvorky uvádzajú aj anglický bežný názov rastliny. Uvediem hneď aj príklad:

  • Argania Spinosa (Argan) kernel oil – arganový olej
  • Butyrospermum parkii (Shea) butter – bambucké maslo
  • Camelia Sinensis (Green Tea) Leaf extract – extrakt z listov zeleného čaju

Zavádzajúce praktiky výrobcov

Toto bude asi najdlhšia časť a myslím, že sa mi ani nepodarí prejsť všetky praktiky, ktorými sa výrobca snaží nalákať zákazníka – častokrát zavádzajúcimi reklamami. Pri high-end kozmetike si už človek zvykol, že tak povediac platí za značku. Táto téma by však bola na dlho a ja sa jej určite v budúcnosti chcem a budem venovať. Teraz sa však pozrieme na zavádzanie s nápismi a názvami vs. INCI zloženie.

Obal vs. zloženie

Nič lepšie nepopíše o čom hovorím, ako názorný príklad

Zloženie: Aqua, Stearyl Alcohol, Behentrimonium Methosulfate, Bis-Aminopropyl Dimethicone, Cetyl Alcohol, Parfum, Benzyl Alcohol, Dicetyldimonium Chloride, Isopropyl Alcohol, Propylene Glycol, Disodium EDTA, Benzyl Benzoate, Hexyl Cinnamal, Citric Acid, Histidine, Limonene, Butylene Glycol, Magnesium Nitrate, Aloe Barbadensis, Leaf Juice, Ecklonia Radiata Extract, Argania Spinosa Kernel Oil, Alcohol Denat., Methylchloroisothiazolinone, Magnesium Chloride, Methylisothiazolinone

Rozbor

Na základe toho, čo ste sa dnes dočítali, poďme sa spolu pozrieť na tento šampón. V zásade, je to len názorný príklad, na ktorom môžem vysvetliť hneď niekoľko zavádzajúcich informácii zo strany výrobcu. Poďme postupne, ako som to vypísala do obrázku.

  • 90% zložiek rastlinného pôvodu – toto som sem pridala najmä na základe toho, že 90% rastlinného pôvodu nie je prírodná kozmetika. Je to len označenie, ktoré zákazníkovi nedáva žiadnu výpovednú hodnotu. Nie je tu ani certifikát, ani nápis 100% natural alebo organic, nič. Na prvých 6 miestach nachádzame nasledovné látky: voda, stearyl alcohol (emolient), behentrimonium methosulfate (celkom kontrovezná látka, potenciálne zdraviu škodlivá), bis-aminopropyl dimethicone (siloxanový polymér, podobný silikónom, zmäkčovač, neschválený v prírodnej kozmetike), cetyl alcohol (emolient) a parfum (vôňa). V tomto prípade naozaj nemusíte byť chemik na to, aby Ste pochopili, že parfum medzi najvyššími priečkami v zložení nie je celkom OK.
  • Obsah arganového oleja z Morocca – no a tým prirodzene naviažem na ten parfum, ktorý sa nachádza na 6.tom mieste v zložení, zatiaľ čo ten super skvelý arganový olej, na ktorý nás výrobca upozorňuje VEĽKÝM PÍSMOM na obale je na 5.tom mieste od konca. Čo to pre nás signalizuje? Keďže sa nachádza pomaly úplne na konci tesne pred konzervantami (mimochodom, dosť hroznými konzervantami), bude ho tam +/- 1% z celého zloženia.
  • Logo a nápis spracovaný s aktívnym antioxidantom – to logo tej čarovnej rastlinky sa nikde nepoužíva, nie je to žiadna značka ani nič podobné a výrobca si ho kreslí na obaly asi kvôli vyššej dôveryhodnosti. Ale to môžem len hádať. Načo tam je, vie sám len výrobca. No, a ten aktívny antioxidant? V zložení som Vám ho vyčiernila – nachádza sa tesne pred arganovým olejom. Čiže na 6.tom mieste od konca. Čo k tomu dodať?

Keď sa na to pozrieme takto celkovo, výrobca na obale neklame. Ale zavádza, pretože vážne chcete platiť, kupovať si a dávať na seba niečo, čo tie aktívne látky má v zložení okolo 1%? Toto platí nielen o telovej a vlasovej kozmetike, ale aj o skincare.

Môj tip!

Ak sa Vám nechce alebo nepotrebujete poznať celé látky a zloženia, dôležité je si skontrolovať aspoň začiatok a koniec. Pri krátkom zložení by aktívna látka mala byť do maximálne 4. miesta, pri dlhšom by som ešte akceptovala 5-6 pozíciu. Naopak ak sa aktívna látka nachádza medzi poslednými v zložení – vyhadzujete peniaze do luftu. Tiež je dobré pozrieť sa na parfum, kde sa nachádza, a ak je vyššie ako aktívne látky, od toho ruky preč. Niektoré značky priamo uvádzajú množstvo aktívnej látky na obale – to je veľké plus (napríklad The Ordinary, The Inkey List a mnohé ďalšie).

Internet vs. zloženie

Zloženia na internete môžu byť ešte viac zavádzajúce. Pretože na veľa stránkach sa nestretneme s kompletným zložením, ale len s nejakým “výcucom” aktívnych látok. Opäť najskôr názorný príklad.

Stretneme sa buď s nápisom “Aktívne ingrediencie” alebo “Kľúčové zložky”

Rozdiel medzi zložením (INCI, celé zloženie) a týmto “výcucom” len aktívnych látok je jasný. Pri “výcuce” sa stretneme len s pár zložkami (4-5) ktoré sú do podrobna rozpísané aké majú učinky a aké su skvelé a teda výrobca ich označuje za aktívne látky. V tomto prípade ich dokonca označuje za kľúčové zložky. Celé zloženie? Nikde.

Pre mňa ako osobu je to strašne frustrujúce a od nákupu ma to okamžite odradí. Ak výrobca nie je schopný uviesť kompletné zloženie na internete, mám za to, že niečo skrýva. To niečo napríklad môže byť, že tieto super skvelé “kľúčové zložky” sú na posledných priečkach v zložení, čiže vyhadzujem peniaze. Nebudem Vám klamať, aj v prípade tejto názornej ukážky je tomu tak.

Tak a čo teraz?

Teraz si ja osobne myslím, že ukončím tento článok. 😀 Je toho ešte toľko, čo by som Vám chcela povedať, ukázať a napísať, ale to by tento článok nemal konca kraja. Takže zatiaľ ho rozdelím a podľa toho, čo všetko ešte vypátram. Druhá časť však bude určite 😉

Ak Vás napadne niečo k tejto téme, námety, pripomienky, čokoľvek privítam ako v kometároch pod článkom, tak i u mňa na instagrame. Vaše reakcie sú pre mňa naozaj obrovsky prínosné, takže sa budem tešiť na každú jednu.

Majte krásny deň!

Vaša Katy

komentárov 9

Zanechať odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *